Türkiye’de Yeni Medya

Sosyal Ağlarda Paylaş:

Bilişim Zirvesi 2010, 04-05 Ekim tarihleri arasında Lütfi Kırdar Kongre Merkezinde TURKCELL, MOTOROLLA, BRITISH COUNCIL, ISTANBUL DİJİTAL KÜLTÜR SANAT VAKFI, AVEA, VODAFONE, ERICSSON, TURK TELEKOM, SUPERONLİNE gibi öncü firmaları ve TÜTED, MOBİLSAD gibi sivil toplum kuruluşlarının desteği ile gerçekleşmiştir.

MOBİLSAD Başkanı Prof. Dr. Kerem Alkin’nin başkanlığında gerçekleşen “Türkiye’de Yeni Medya’nın Konumu” başlıklı panelde konuşmacılar Fatih Akgül (AVEA Katma Değerli Hizmetlerden Sorumlu Pazarlama Müdürü), Kurtuluş Alıç (Vodafone Kurumsal Pazarlama ve İş Geliştirme Bölüm Başkanı), Melis Türkmen (Turkcell Ürün ve Servis Yönetimi Mobil Pazarlama ve Reklam Bölüm Başkanı), Seçil Tutkun Karakaya (Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Uzmanı) Yeni Medya ve Türkiye’nin bu alandaki geleceğine ışık tutmuşlardır.

Yeni Medya Nedir?

Yeni Medya diğer bir adıyla Dijital Medya, gelişen bilgisayar, Internet ve mobil teknolojisi ile ortaya çıkan medya platformudur. Geleneksel medya dediğimiz, yazılı ve görsel basında yani gazete, televizyon ve diğer araçlarda, iletim tek yönlüdür. Ancak, yeni medya araçlarında hedef kitle ile karşılıklı etkileşim mevcuttur.

Medyanın içerik sağlayıcıdan tüketiciye ulaşımında kullanılan araçlar günümüzde değişmiştir. Belli başlı yeni medya araçları mobil iletişim, Internet tabanlı medya, sosyal medyadır(sosyal network’lar). İçerik sahipleri ve yayıncı kuruluşlar artık bu mecralar üzerinden içeriklerini tüketiciye ulaştırmaya çalışmaktadırlar.

İçerik sahipleri de bu yeni mecrada değişmeye başlamıştır. Artık tüketici de bir içerik sahibi konumundadır. Kullanıcı Bazlı İçerikler, Yorumlar yeni medyadaki ana içeriği meydana getirmektedir. Geleneksel yayıncılıkta bir araya gelemeyen yazılı ve görsel içerik yeni medya alanlarında artık beraber tüketiciye sunulmaktadır.

Yeni Medya alanlarındaki tüketim de Geleneksel Medya ile farklılıklar içermektedir. Geçmişte herkes medyanın sunduğu içeriği tüketmekte iken, bugünkü yeni medya tüketicileri içeriği kişiselleştirerek bireysel tüketim yolu ile kendisine özel ve ilgilendiği içeriği tüketmektedir. Artık Nişlerin toplanması yolu ile Kitlelere ulaşmak mümkün olacaktır.

Yeni medya kavramı Türkiye’de son birkaç yılda kullanılmakla beraber, Türkiye’de en önemli bölümleri internet gazeteciliği, sosyal networklar(facebook, friendfeed, twitter) ve özellikle yeni hizmete giren mobil 3G teknolojisidir.

Karasal Yayından Sayısal Yayıncılığa (IPTV)Geçiş

Günümüzde karasal yayıncılık yerini sayısal yayıncılığa bırakmaktadır. Web TV, IPTV uygulamaları bir bir hayata geçmektedir. Sayısal yayıncılığın farkı kullanıcı ile yayın arasında kurduğu interaktif iletişim ile ortaya çıkmaktadır. Geleneksel Medya araçlarından olan TV yayıncılığından izleyicinin hiçbir şekilde yayına müdahale etmesi, zaman planlaması yapması veya istediği film veya diziyi istediği zaman izlemesi mümkün değildi. Ancak IPTV ile kullanıcı yayını kişiselleştirme imkanına sahiptir. İzleyici istediği yayını, istediği zaman izleme, durdurma, kayda alma, kiralama, satın alma gibi opsiyonlara sahip olacaktır. Yayının sayısal olarak verilmesi ayrıca reyting ölçümleri ve yayının başarısı konusunda yayıncılara daha net geri bildirimler verebilecektir.

Mobil Alanda Yeni Medya

Özellikle Mobil alanda 3G hızına ulaşılması ve piyasadaki akıllı cep telefonlarının sayısının 1.2 milyon adede ulaşması; Mobil alandaki Katma Değerli Servislerin ön plana çıkmasına imkan tanımıştır. Mobil cihazlarda kullanılma açılan Uygulamalar(Applications) abonelerin Lokasyon Bazlı Bilgi Edinme, Oyun Oynama, Alış Veriş yapabilme, günlük haber alma, sosyal paylaşım sitelerine girme,yol durumu hakkında güncel bilgiler edinmelerini sağlayabilmektedir.  Bugünkü rakamlarla Apple Store da satışa sunulan Uygulama(Application) sayısı 225.000’e ve Google Android Store da satışa sunulan uygulama sayısı 30.000’e ulaşmıştır ve hergün hızla artmaktadır. Turkcell’in müzik servisi olan GencPlay de 4 milyon kullanıcıya ve 35 milyon dinleme rakamına ulaşmıştır.

Yeni Medya’da Reklam

Yeni Medya’nın da ana gelir kaynağı geleneksel medya da olduğu gibi reklamdır. Ancak yeni medyanın sayısal formatta olması ve ölçülebilir olması Reklam veren için büyük bir avantaj oluşturmaktadır. Bu sebeple Geleneksel Medyanın Reklam pastasından almakta olduğu pay giderek azalmaktadır.

Türkiye’nin toplam Reklam pazarı 2.5 milyar Dolar civarındadır. 1990 yılında bu pastanın %51’ni alan gazeteler 2010 yılı itibari ile bu pastadan ancak %25 pay alabilmektedirler. Aynı şekilde radyolarda 1990 yılında Reklam pazarının %7’sini temsil ederken, 2010 yılı itibari ile bu rakam %3’e düşmüştür. Fakat dijital alanın Reklam pastasından aldığı pay ise ’lar seviyesine çıkmış ve hızlı yükselmektedir. Yapılan araştırmalarda Reklam verenlerin %60’nın geleneksel medya araçlarına yaptıkları reklam harcamalarını Yeni medya alanlarına kaydıracaklarını beyan etmişlerdir.

Yeni medya araçları marka değerinin ve reklamın etkilerinin ölçümlenmesi açısından da önemli bir mecradır. Yapılan araştırmalara göre tüketicilerin reklamlardaki ifadelere güvenme oranı iken internet üzerindeki kullanıcı yorumlarına güvenilme oranı %78’dir. Gelensek Medya araçlarında verilen reklamların alış verişe dönüş oranı binde 3’ler seviyesindeyken, Mobil reklamlar sonucu tüketicinin alıma yönelme  oranı %8 gibi çok yüksek bir rakamdır. Yani Mobil alanda tüketiciye sunulan bir reklamın tüketici üzerindeki etkisi Geleneksel Medyanın kat be kat üzerindedir.

Copyright © 2017 Tüm Hakları Müyorbir'e aittir.