2011 IFPI DİJİTAL MÜZİK RAPORU

Sosyal Ağlarda Paylaş:

2011 IFPI DİJİTAL MÜZİK RAPORU

Uluslararası Fonografik Sanayi Federasyonu (IFPI) 2011 Dijital Müzik Raporu’nu yayınladı. Raporda göze çarpan ana başlıklar ise şöyle;

  • 2010 yılında ISS'ler (İnternet Servis Sağlayıcıları) tarafından ilk adım Fransa, İrlanda ve Güney Kore’de yasadışı dosya paylaşımını durdurmak içindir.
  • 2011 yılında İngiltere, Yeni Zelanda, Avrupa Birliği ve Malezya’dan bu konuyla ilgili ilerleme beklenmektedir.
  • Dijital gelirler 400’den fazla lisansı hizmetlerle birlikte yüzde 6 oranında artmış; 4.6milyar Amerikan Doları’na ulaşmıştır.
  • Korsanlık IFPI Dijital Müzik Raporu'na göre, iş ve yatırımı vurmaktadır.

2010 yılında dijital müzik korsanlığının durdurulması, dünya çapında üç ülkede geçerli olan uyarı ve caydırıcı yaptırımların ISS'ler tarafından uygulanması ile ivme kazanıyor. Ve diğer ülke hükümetleri de 2011 yılı içinde bu önlemlerin uygulanmasını bekliyor.

ISS‘lerin işbirliği, aldıkları önlemlerle, Fransa, İrlanda ve Güney Kore’de yasa dışı dosya paylaşımını azaltmayı amaçlamaktadır. İngiltere, Yeni Zelanda ve Malezya gibi diğer birçok ülke hükümetleri tarafından 2011 yılında yeni yasaların uygulanması beklenmekte ve Avrupa Birliği fikri mülkiyet mevzuatını gözden geçirmektedir.

2011 IFPI Dijital Müzik Raporu’nda dijital müzik sektörüne kapsamlı bir bakış yer almıştır. Tüketiciler tarafından müzik erişimi için dijital kanalların kullanması 2010 yılında büyümeye devam etmiştir. Dijital müzik pazarının son gelişmeleri üyelik modelleri üzerinedir. Spotify, Deezer ve Vodafone gibi kolay kullanımlı abonelik modelleri, yüzlerce indirme servislerinin içerecek şekilde genişletilmiştir. Spotify 750.000’’den fazla ödemeli aboneye sahiptir. Vodafone Müzik’in Avrupa’da 8 pazarda 600.000’den fazla müşterisi bulunmaktadır

Plak şirketleri aynı zamanda İrlanda, Tayvan, İtalya, Güney Kore, Danimarka, Norveç ve İsveç'te müzik hizmetleri sunan ISS'ler ve mobil operatörlerle ortaklık kurmuştur.

Dijital müzik gelirleri, 2010 yılında tahmini olarak yüzde 6 oranında artarak 4.6 milyar Amerikan Doları’na ulaşmıştır. Tüketiciler dünya çapında 400’den fazla yasal müzik hizmetinden 13 milyondan fazla kayda erişebilmektedir.

Sektördeki bu hareket, yasal iş geliştirmeye yardımcı olmaktadır. ABD’de, internetten dosya indirmek için kullanılan ve ihlalin en büyük kaynağı olan Limewire’ın yasadışı olduğu ilan edilmiş ve en büyük BitTorrent (İnternet üzerinden dosya paylaşım yazılımına ve aynı tekniği kullanan dosya takas sistemine verilen isim) sitelerinden olan Mininova, yasadışı faaliyetlerine son vermiştir. Pirate Bay, (müzik, film, oyun indirme sitesi) İtalya'da bir mahkeme tarafından engellenmiş ve operatörlerinin ceza mahkumiyeti İsveç Temyiz Mahkemesi tarafından tasdik edilmiştir.

Bu gelişmelere rağmen dijital korsanlık, sektörün gelirlerini etkili bir şekilde yıpratmaya devam etmektedir; müzik ve tüketici tercihlerinin yatırımlarını vurmaktadır.

Rapor, plak şirketleri dijital okuryazar tüketicilerin taleplerini karşılamak için kendi iş modellerine devrim olduğu şekilde özetliyor.

Dijital kanallar, Global Müzik Endüstrisi gelirlerinin yüzde 29’unu oluşturmaktadır; 2009’da bu oran yüzde 25 idi. Özelikle Avrupa’da 2010 yılında güçlü bir büyüme (yaklaşık yüzde 20) vardır. Dijital albüm satışları büyük pazarlarda artış göstermiştir (İngiltere'de yüzde 29, Fransa'da yüzde 43 ve ABD'de yüzde 13).

ISS’ler ve mobil operatörlerle gerçekleştirilen işbirlikleri Müzik Endüstrisi’nin hayati stratejisidir. 2010 yılında Ovum tarafından hazırlanan raporda, ISS’ler müzik servislerinden 2013’te 100 milyon £ ek gelir sağlayabileceklerini tahmin edmektedir. Informa Telecoms and Media tarafından, Avrupa’daki büyük mobil operatörlerin her birinin, kurmuş oldukları müzik streaming hizmetleri ortaklıklarından 80 milyon $’ı yakalayabilecekleri tahmin edilmektedir.

VEVO ve MTV gibi müzik video hizmetleri önemli kitlelere hakimdir ve hedeflenen tanıtımları satarak onları paraya dönüştürmektedir. YouTube online müzik videolarının görüntülendiği en popüler platform olmaya devam etmektedir; büyük pazarlarda piyasanın yaklaşık yüzde 40’ını kapsamaktadır.  Justin Bieber’ın Baby adlı şarkısının videosu YouTube’da  430 milyondan fazla izlenmeyle en çok izlenen görüntü olmuştur.

Sony’nin Sınırsız Müzik hizmeti gibi ‘Cloud’ müzik macerası ile müziğe her türlü platformdan ve cihazdan erişim sağlayan hizmetlerin lisanslanmasında yeni bir oluşum getiriyor. Bu tarz anlaşmaların 2011’de çoğalması beklenmektedir. Sistem, fanatiklerin akıllı telefon, oyun konsolları, televizyonlar, blu-ray çalar gibi cihazlar dahil internet bağlantılı cihazlarda kullanımları için, uzak sunuculara depolanan müziklere erişebilmelerine imkan sağlamaktadır.

Bu çok yeni gelişmelere rağmen, dijital müzik muazzam büyüme potansiyeli ile artan bir sektör olmuştur. ABD’de online müzik alımları yüzde 16,5; İngiltere’de yüzde 14 oranında artmıştır.  

Dijital Korsanlık Problemi Sürüyor

İzinsiz dosya paylaşım ağları üzerinden dosya paylaşımları halen yaygındır. Diğer yandan ‘cyberlocker’lar, yasal olmayan streaming siteleri ve forumlar üzerinden yasal olmayan dağıtımlar da ciddi ve büyüyen bir problemdir.

 İzinsiz müzik tüketimlerinin yoğunluğu yasal tüketimleri gölgede bırakmaktadır. Örneğin İngiltere’de 2010’da internet üzerinden elde edilen müziğin yüzde 76’sı lisanssızdır. Tarafların yaptığı araştırmalar içeriğin büyük çoğunluğunun dosya paylaşım ağları üzerinden hak ihlaliyle gerçekleştirildiğini göstermektedir.

The Internet Commerce Security Laboratory’nin (Internet Ticaret Güvenliği Laboratuarı) yaptığı bir araştırmada, 2010 Nisan’da ihlal edilmiş içerikleri temsilen seçilen örnek linklerin yüzde 89’unun torrent dosyaları olduğu belirtilmektedir.

Bağımsız araştırmalar tutarlı bir şekilde internet korsanlığın temel tetikleyicisinin, içeriğin ücretsiz sunulması olduğunu göstermektedir. Araştırmaların sonucu satışlardaki düşüşün temel nedeninin korsanlık olduğunu ortaya koymaktadır.

Daha az sayıda yeni sanatçılar dünya çapında başarı elde ediyorlar. Albüm satışlarında dünya çapında ‘top 50’ listesine giren yeni sanatçılar 2003 yılı listelerine göre dörtte bir seviyesindedir.

İspanya ve Meksika’da olduğu gibi geleneksel müzik sektörü de darbe almıştır. İspanya’da müzik satışları 2010 yılında tahminen yüzde 22 azalmış, yeni yerli sanatçılar ülkenin ‘top 50’ albüm satış listesinde yer bulamamıştır. Meksika’da artistlere yatırım 2005’ten bu yana yüzde 69 oranında düşmüştür.

Diğer yandan canlı performans pazarı, gelirlerin artmasını garanti etmemektedir. Pollstar dünyanın ilk 50’de yer alan konser turnelerinde bilet satışlarının 2010’da oranında düştüğünü rapor etmiştir.

ISS’lerin Sorumluluklarına İhtiyaç Duyuluyor

Halihazırda korsanla mücadelede yaratıcı iş modelleri tek başına yeterli olmamaktadır. ISS’lerle işbirliği, problemin çözümlenmesinde önemli bir tamamlayıcıdır. Gönüllü anlaşmaların mümkün olmadığı durumlarda Hükümet tarafından gerçekleştirilen düzenlemeler internet ortamında fikri mülkiyetin ciddiye alınmasını sağlayacaktır.

“Kademeli sorumluluk” modeli ISS ağlarında telif hakları ihlalleri için hak sahiplerine yardımcı olacak bir modeldir.

Hükümetlerin Sorumluluğu

Fransa, 2007’de, hâlihazırda uygulamada olan kademeli sorumlulukla ilgili düzenlemeye liderlik etmiştir. Yaratıcılık ve İnternet Yasası, yasal olmayan etkinliklerle ilgili telif hakkı ihlallerine ilişkin uyarılardan sorumlu olan HADOPI adlı kuruluşu ortaya koydu. HADOPI, yargısal gözetimi de içermekte ve AB Yasasıyla tamamen uyumludur.

İngiltere’de Dijital Ekonomi Yasası Nisan 2010’da yasalaşmıştır. Yasa, ISS’lerden, ihlalde bulunan kullanıcılar için uyarı sisteminde hak sahipleriyle işbirliğini, talep etmektedir. Eğer bu sistem ihlallerin yüzde 70 oranında düşmesini sağlamazsa, ISS’lerden bu konuda ısrarcı davranan müşterilerini durdurmak için teknik önlemleri alması talep edilebilecektir. Yeni yasa altında henüz bir genelge yayımlanmamıştır.

İrlanda’da Telekom şirketi Eircom ve meslek birliği IRMA arasında kademeli sorumlulukla ilgili yasal bir uzlaşma sağlandı. Uzlaşma Nisan 2010’da, fikri mülkiyet haklarının uygulanmasında bu yöntemin veri koruma haklarını ihlal etmediği yönünde alınan mahkeme kararıyla desteklenmiş oldu.

En Çok Satan Dijital Şarkılar 

IFPI Raporu’nda en çok satan dijital şarkılar da yer adı. 12,8 milyon kopya satış ile Ke$ha, 2010 yılında dünyada en çok satan şarkı listesinde zirveye yerleşti. 2009 yılında liste başında yer alan 9.8 milyon satan Lady Gaga’nın Poker Face şarkısını geride bıraktı.

Aşağıdaki en çok satan ilk 10 şarkı yer alırken, eser adı, sanatçı ve şarkının kaç milyon kez indirildiği de belirtilmiştir.

Copyright © 2017 Tüm Hakları Müyorbir'e aittir.